benny-anja-frankrijk.reismee.nl

Dag 21; Chamonix

Het plan was vandaag om met de kabelbaan naar Aiguille du Midi te gaan, waar je het mooiste uitzicht van Chamonix hebt, maarrrrr het is bewolkt als we wakker worden. Af en toe breekt de zon door, maar als het op bijna 4000m hoogte bewolkt is zie je dus precies niks en om nu een bak met geld uit te geven om niets te zien, dat gaat te ver. Al moet gezegd dat ons dat al eens eerder is overkomen.

2008 Route 66 in de V.S, Sandia Peak Tramway. We kopen een ticket en moeten wachten tot onze rit naar boven gaat. We halen koffie en nog voor we een slok hebben kunnen nemen wordt er omgeroepen dat onze gondel vertrekt. We geven de koffie terug aan de bar en de mevrouw zegt dat ze die zal bewaren, als we terug zijn warmt ze die koffie dan wel weer op. We stappen in en hoe hoger we komen hoe kouder het wordt en hoe minder het zicht...

We nemen de eerstvolgende gondel weer naar beneden en de koffie is nog warm! Hahaha, vandaag trappen we daar niet in.

We lopen naar Chamonix om het stadje zelf maar eens te bekijken, Verder is de koffie op, dus een supermarkt op de route zou fijn zijn.
Eerst nog maar even de Mont Blanc, gewoon omdat het prachtig is en gewoon omdat we er geen genoeg van kunnen krijgen.

Chamonix is een gezellig, maar megadruk stadje.

We vinden de supermarkt voor de koffie en net als we op weg zijn naar de koffie zien we hem. Ja hoor, daar gaan we weer!

De rit is niet bijzonder. Hij scheurt door de stad heen en we komen meerdere keren langs hetzelfde, maar het blijft leuk. Ting Ting!! Wel nog even... daar is ie weer... Le Mont Blanc

Als we weer terug zijn op het startpunt zijn drinken we eerst koffie om daarna nog een rondje te lopen.

In het centrum van Chamonix staat het beeld van twee mannen: Horace Bénédict De Saussure en klimmer Jacques Balmat die naar de Mont Blanc wijst.De heren staan model voor de eerste beklimming van West-Europa's hoogste berg. De Saussure was een wetenschapper die tijdens een verkenningstocht rond de Mont Blanc liep en daarmee het fundament legde voor wat tegenwoordig de Tour du Mont Blanc is. Hij loofde een prijs uit voor wie er als eerste op de top van de berg zou staan. In 1786 waren dat de Fransen Jacques Balmat en Michel-Gabriel Paccard. Een jaar later bereikte ook De Saussure de top, tijdens een wetenschappelijke expeditie.

We lopen op ons gemak terug naar het hotel en als we wat gedronken hebben (koffie/thee) lopen we hier nog even een rondje. Vanaf ons balkon horen we water stromen en niet zo zachtjes ook, dus we gaan eens kijken waar dat vandaan komt.

De Arve (dezelfde rivier als op de foto's hierboven) is een rivier die in Frankrijk ontspringt en bij Genève ook nog op Zwitsers grondgebied stroomt. De Arve ontspringt in het massief van de Mont Blanc onder de Col de Balme, hoog in het dal van Chamonix en wordt door verschillende Alpenriviertjes gevoed, zoals de Arveyron die uit het Mer de Glace komt. De rivier loopt bijna helemaal door het departement van de Haute-Savoie, stroomt na het dal van Chamonix, meteen na Les Houches, door een steil dal, komt alleen de laatste kilometers in het kanton Genève en mondt daar in de Rhône uit, op het punt waar deze het Meer van Genève verlaat. De rivier stroomt als een malle en als je er in buurt staat komt de kou er werkelijk vanaf.

We hebben ook zowaar toch nog een restaurantje in de buurt gevonden en daar eten we vanavond. Anja heeft een salade met tomaat, geitenkaas, croutons en een gepocheerd ei en Benny heeft kipfilêt, omwikkeld met ham en kaassaus.

Oh, en deze was ook erg lekkerrr!!

Inmiddels is Ajax begonnen en kijken we voetbal op de laptop. Het staat nog 0-0, ik zeg kom maar op met die doelpunten!

Doeiiii xx

Wouter

Treintje weer helemaal goed :)

TjoeTjoe!!!

Jannie

Volgens mij zijn jullie verslaafd aan die boemeltreintjes.?????

Riek

Wij zijn nog nooit in de omgeving van Chamonix geweest ?
Wanneer ik jullie verhalen moet geloven is het zeker de moeite waard
Liefs