benny-anja-frankrijk.reismee.nl

Dag 19; Bourg d'Oisans - Chamonix

Vandaag rijden we naar Chamonix. Een rit van minder dan 200km, maar we doen er de hele dag over.

Na het ontbijt, brengen we de spullen naar de auto, checken uit, gooien de tank vol en gaan op weg. Al snel, heel snel lassen we onze 1e foto/film stop in. We rijden over Le Barrage du Verney (stuwdam) en dat is zeker een stop waard.

Misschien zijn we onder de indruk, misschien zitten we ff niet op te letten, maar al snel hierna gaat het 'mis'. Hahaha. Op de Google maps planner staat dat we zo'n 24km deze weg moeten volgen. De weg splits zich en we houden rechts aan. Meteen veranderd het aantal kilometers tot een afslag in 4,5km ofzo. Anja zegt nog, huh, dat was net nog 20+, maar omdat de mevrouw van maps ook helemaal niet zegt dat we moeten keren of wat dan ook, rijden we door. Na heel veel bochten en klimwerk staan we ergens boven bij een skilift. Mmmm, inmiddels is Benny er ook wel klaar mee, want het is nu wel duidelijk dat er nier iets niet klopt. We gaan dus het zelfde aantal bochten terug naar beneden en dan blijkt al snel waar het mis ging. Terug bij het stuwmeer, slaan we rechtsaf en meteen komt de 24km tot aan de afslag weer tevoorschijn. we hebben een dik half uur, als het niet meer is, voor niets gereden.

De weg die we rijden, een etappe uit de Tour de France aan de teksten op de weg te zien, is werkelijk prachtig. We rijden door de bergen met overal watervalletjes.

Barrage de Grand' Maison

We moeten nog dik 100km, maar dan is hij daar ineens. Het einddoel van onze trip van vandaag... Le Mont Blanc en zelfs vanaf deze afstand kunnen we al zien wat een kolos dit is. De Mont Blanc is de hoogste top van de Alpen, in het naar hem genoemde Mont Blancmassief. Het is tevens de hoogste berg in Europa buiten de Kaukasus. De Mont Blanc is 4807,81 meter hoog, inclusief de sneeuw op de top. Zonder die sneeuw werd in 2004 een hoogte van 4792 meter bepaald.

Aan het eind van de middag komen we aan in Chamonix. We zijn meteen blij dat ons hotel hier 2km voorbij ligt, want er is geen doorkomen aan. Wat een drukte! Niet normaal. Wij rijden langs een aantal megaparkeerplaatsen, maar er is geen plekje meer vrij. Het hotel Aveyron Open House ligt helemaal tussen de bossen/bergen, ver van alle drukte.

We hebben een kamer met balkon en het uitzicht is prima.

Vanaf het terras van het hotel kijk je richting de Mont Blanc, maar door te veel tegenlicht geen foto's. Morgen nog maar een x proberen. Op het terras eten we een simpele Hot Dog, we delen de frietjes en een menthe-chocolat ijsje na.

Inmidddels is het bijna 21.00u, Benny kijkt op balkon voetbal op de laptop en Anja heeft de website bijgewerkt. Er is zelfs nog tijd voor een boek voordat het licht uit gaat... A demain!

Wouter

Prachtig!!