benny-anja-frankrijk.reismee.nl

Dag 14; St. Jean du Gard

Om 9 uur zitten we aan het ontbijt en ook al is dit een hotel het voelt bijna als een B&B. De tafel is gedekt, het eigenaars echtpaar komt vragen of we koffie/thee en/of jus d'orange willen en ze dekken de tafel. Er komt een mandje met brood, boter en 2 soorten jam. Fruit en yoghurt staat op de bar. Benny eet de 2 croissantjes (met jam) op die in het mandje zitten en Anja fermt zicht over het (bruine) stokbrood (met banaan) en neemt nog een yoghurt. Bakkie koffie/glaasje jus erbij en we kunnen er weer tegen voor vandaag.

Als we nog een wasje gedaan hebben lopen we naar het stationnetje van St. Jean du Gard.

De stoomtrein van St. Jean du Gard naar Anduze...

Uiteraard zijn we hier in het verleden verschillende keren mee naar Anduze gegaan, maar het is té leuk om niet te doen. We kopen een retourtje en wachten tot de stoomlocomotief aangekoppeld is...

We vertekken we om precies half 11

Overtollig stoom lozen...

Met een tussenstop bij de Bambouseraie doen we er ruim 45 minuten over om in Anduze te komen.

We drinken eerst maar weer een bakkie koffie op een terrasje. Het is nog geen half 12 en de trein terug gaat pas om half 3. Nu is Anduze wel wat groter dan St. Jean, maar meer dan een paar straatjes met winkeltjes en 2 pleintjes vol met terrasjes is het niet.

La Tour d'Horloge,,, De klokkentoren dateert uit de 14e eeuw en diende oorspronkelijk als wachttoren. In 1569 werd hij voorzien van een klok, waardoor hij een civiele en niet langer uitsluitend militaire functie kreeg. Dankzij deze nieuwe functie bleef hij gespaard bij de vernietiging van de vestingmuren op bevel van Richelieu na de ondertekening van de Vrede van Alais in 1629. De meridiaanwijzer geeft elk kwartier tussen 11 en 13 uur de tijd aan. De wijzerplaat registreert de seizoenen en de aantekeningen van de Zoodiac.

La Fontaine... Deze fontein werd in 1649 geschonken door een Anduzische consul, een zijdehandelaar. Hij reisde regelmatig naar het Oosten voor zaken en werd aangetrokken door de architectuur die er werd gebruikt. Toen hij zag dat Anduze destijds slechts één fontein had, besloot hij zijn landgenoten er een aan te bieden. Hij bood aan de bouwkosten van de stad te betalen op voorwaarde dat zijn plannen werden gerespecteerd. De oudste tegels werden ter plaatse gemaakt.

Na nog een terrasje zijn we rond 2 uur terug bij het station en wachten we geduldig op de trein die ons terug brengt naar St.Jean.

De brug naar de Bambouseraie.

Wat zijn de Cevennes toch prachtig...

We nemen in St. Jean nog een foto van de de Vieux (1734) pont Neuf en lopen dan terug naar het hotel.

We eten een panini op de kermis, omdat we na het ontbijt niets meer gegeten hebben en 19.00u dan toch wel erg laat is.

Morgen een relax dag en een bezoekje aan Camping Mas de La Cam...

Wouter

Ik wil ook weer!!!

Is het nog steeds zo dat het treintje bij de tunnel zo’n hoop stoom uitlaat dat de hele tunnel blank staat van de stoom?!? Vond dat geweldig toen!

Veel plezier! Gaan jullie morgen nog naar Mas de la Cam?

Riek

Wat leuk toch weer om herinneringen op te halen??
Nog even lekker genieten samen ?

Marian

Mooie foto met verhalen :)

Marian

Bedoelde uiteraard meervoud foto's :)

Jannie

Wat een mooie foto,s en geweldige natuur.

De buurtjes

Mooi hoor

Ada

Mooi verhaal weer en de fotos