benny-anja-frankrijk.reismee.nl

Dag 8; La Rochelle

**Even een uitleg over de vorige mail met de fotoserie. Ik moet 1st de foto's in een map plaatsen voor je ze in een verhaal kunt gebruiken. Die mail verstuur ik nooit, omdat je dan 2x tegen dezelfde foto's aan zit te gluren. Daar ging dus vanmiddag iets mis. Bij deze het verhaal wat dus bij de foto's hoort.

Om 07.15u zijn we al wakker en een uurtje later zitten we aan een overheerlijk ontbijtje (eindelijk bruin stokbrood) en even voor 10.00u gaan we op pad naar Le Vieuw Port, de oude haven van La Rochelle. Het 1e wat we zien zijn de Tours de La Rochelle. Het drietal middeleeuwse wachttorens die de wacht houden over de oude haven van La Rochelle (Vieux Port) zijn het laatste overblijfsel van de 12e-eeuwse zeewering van de stad. De torens van La Rochelle (Tours de La Rochelle), beschermd als nationaal monument, behoren tot de meest gefotografeerde bezienswaardigheden van de stad.

We lopen eerst maar een rondje langs de haven.

Vroeger...

...en nu

Leuk geveltje!

Als we een rondje hebben gelopen zoeken we een terrasje om koffie te drinken en dan besluiten we te doen wat we in 1991 (toen vanaf Ile d'Oleron) ook gedaan hebben. We gaan met de boot naar Fort Boyard. Een tocht van bijna 2,5 uur.

Embarquez.

We zijn er bijna...

Fort Boyard is een fort voor de Franse westkust, gelegen tussen Île d'Aix en Île d'Oléron in het departement Charente-Maritime. Het ovaalvormige fort is 68 meter lang, 31 meter breed en 20 meter hoog en gebouwd op een zandbank. Het fort is oorspronkelijk gebouwd ter bescherming tegen de Engelsen. Het Fort is helaas niet te bezichtigen, je kunt er alleen met een boot omheen varen.

Wij kennen Fort Boyard als opnamelocatie voor de gelijknamige Fort Boyard (Franse spelshow) dat vele internationale versies kent en in 1990/1992 ook op de Nederlandse televisie was..Wij keken zowel op Nederland als op Frankrijk naar de serie. De kandidaten moesten zo veel mogelijk sleutels zien te verdienen door opdrachten uit te voeren in de cellen van het fort. Als een kandidaat niet binnen de tijd (meestal twee minuten) de cel verliet, werd hij of zij daarin opgesloten. Na drie opeenvolgende mislukte pogingen een sleutel te bemachtigen kon alsnog eentje verdiend worden door een raadsel op te lossen bij een wijze oude man, Fouras geheten, in het torentje. Als de vraag juist werd beantwoord, kreeg de kandidaat de sleutel en mocht hij/zij deze naar z'n ploeggenoten gooien; bij een onjuist antwoord of bij het niet geven van het antwoord binnen een bepaalde tijd, gooide Fouras de sleutel door het raampje in zee. De groep kreeg dan de kans om deze sleutel binnen een bepaalde tijd op te duiken. Met behulp van de sleutels kon het eindspel worden gespeeld. In het eindspel moesten de kandidaten door volgelopen gangen zwemmen naar een kooi met een schatkist. Ze mochten zoveel muntstukken uit de schatkist meenemen als ze konden dragen. Ze moesten echter wel op tijd de kooi verlaten, voordat deze dichtging en de tijgers binnenkwamen.

Nadat we 2 rondjes rondom het Fort hebben gevaren gaan we weer richting La Rochelle.

Le Vieux Port

We drinken wat op het zelfde terras van vanmorgen en lopen dan nog een rondje door de stad. Gelukkig is het niet zo druk en zijn er bijna geen toeristen...

Les Tours de La Rochelle

Phare rouge

Bureau de Port

Rond half 4 besluiten we hier meteen maar wat te eten. Bij het hotel zit niets in de buurt en hier zijn alleen genoeg terrasjes. We kiezen voor de 3e x vandaag voor dezelfde lokatie. Benny heeft een burger en omdat we morgen het binnenland in gaan en het afgelopen is met de écht verse vis gaat Anja nog een keer voor de mosselen, die hier zo veel lekkerder zijn dan bij ons. Benny heeft een Dame Blanche na en Anja After Eight (Mint/chocolade ijs met chocolade saus. Moe,maar voldaan lopen we terug naar het hotel.

Au Revoir La Rochelle!

Wouter

Geweldig leuk! Een beetje een trip through memory lane!

* Ik zit ineens te denken. Zo’n tijger heeft nog nooit iemand gegrepen.

Have Fun!

Jannie

Geniet ervan

Buurtjes

Leuk gedaan weer, en wat een mooie foto's, veel plezier nog,

Riek

een foto reportage, zeer apart ??
Gelukkig -wat later - jullie verhaal ?

Sonja

Wat heerlijk om weer te lezen.
Ziet er weer mooi uit.