benny-anja-frankrijk.reismee.nl

Boulogne sur Mer

We zijn om half 8 wakker en na een bakkie thee/koffie en een heerlijke regendouche gaan we richting het ontbijt. Staat Frankrijk niet bekend om zijn ontbijtjes, er is meer dan voldoende. Verschillende soorten brood, wat je evt ook kunt roosteren, roerei met spek én witte bonen in tomatensaus (die slaan we ff over). Er is granola, melk, yoghurt en fruit. Er zijn verschillende pastries en uiteraard koffie en thee. Verder staat de koelvitrine vol met verschillende soorten vruchtensap. We kunnen er voorlopig wel even tegen.

Na het ontbijt gaan we naar Nausicaá het centrum van de zee. Dit aquarium is met een volume van 10.000m3 (dat is 10.000.000ltr water) in oppervlakte en 58.000 dieren, de grootste aquariumtank van Europa. Het aquarium ligt tegenover het hotel, dus we zijn er binnen 5 minuten.

Het lukte ons gisteravond niet om online tickets te kopen, dus we moeten naar de kassa. Wat we wel gezien hebben, soms heeft ouder worden zo zijn voordelen, is dat er een 60+ korting is. WAHAHHAHH!! We maken er dankbaar gebruik van, al wil de juffrouw aan de kassa nog wel een paspoort zien...

Het is donker binnen met de beleving alsof je zelf onder water bent, dus van foto's maken komt niet veel. Te donker, achter glas en te veel beweging. Twee hebben de schifting overleeft. De foto's laten absoluut niet zien wat wij zagen, maar toch... De kwallen,

De theater zaal. Er is een tribune en het aquarium is 2x zo breed als een bioscoopscherm. Niet normaal zo mooi, we zijn daar dan ook wel even blijven zitten.

Vervolgens stappen we in een 'onderwaterlift' die ons weer naar de oppervlakte zal brengen. Als we in de lift staan gaat er een wand open en zien we het onderwater leven voorbij zwemmen, terwijl wij naar de oppervlakte gaan. Eenmaal boven staan we dan ook écht aan de oppervlakte van het aquarium en kunnen we zien hoe het er hier aan toe gaat.

Als we weer 'op het vaste land' staan gaan we eerst naar de koffie. We kunnen kiezen tussen small en large. We hebben geleerd met large koffie's ...lees afwasteiltjes,,, dus we nemen small, wat nu dus overduidelijk de verkeerde keuze was!

De zeehonden die kunstjes doen slaan we over, maar we nemen nog wel een kijkje bij de pinguíns...

We lopen terug naar het hotel om vervolgens om half 2 Le Train Touristique te nemen naar de oude, uit de Middeleeuwen, ommuurde binnenstad van Boulogne sur Mer.

We stoppen in het oude centrum en staan meteen bij het prachtige Marie (Germeentehuis) van Boulogne sur Mer.

Eenmaal boven op de stadsmuur kun je helemaal rondom de binnenstad lopen. Cathedraal Basikica Our Lady of the Conception.

Château de Boulogne sur Mer

We lopen helemaal rond om vervolgens op een terrasje éven een verfrissinkje te nemen. Santé!

We hebben nog een half uurtje voor ons toeristentreintje vertrekt, dus lopen we nog even door de gezeliige straatjes van deze Romeins aandoende stad

Ennn, jawel... Tatatadahhhh... Wat hebben we daar? Menthe chocolat glace! Yummie, Yummie!!

Is er ook nog een StreetArt wandeling in Boulogne sur Mer, hier hebben we helaas geen tijd meer voor. Wel spotten we, vanuit het treintje, iig nog één van deze prachtige muurschildering die verspreid door de hele stad te zien zijn.

We eten weer bij Thalasso. Gerookte zalm met frites {het is een raadsel waarom er geen sla/groente} bij zit en ijs na.

Morgen verkassen we naar Ëtretat. Voor straks... Bonne nuit @Opal'Inn. Liefs xxoo

Liefste zoon

Ziet er goed uit!

Riek

Wat een moois allemaal, ook ik geniet ?

Wouter

Toch ook een compliment dat jullie je pasporten moeten laten zien! ? Mooi dat aquarium, die schrijven we op ??

Ada

Oo wat moois weer prachtig

Willeke

Wat een aquarium zeg schitterend
Het dorp doet echt denken aan de middeleeuwen en hie ze het gebouwd moeten hebben en die prachtige muurschilderingen heb weer genoten.
Kijk weer uit naar jullie volgende stop.
Welterusten!

Jannie

Het ziet er weer mooi uit en wat leuk dat stadje, jullie vermaken je wel