benny-anja-frankrijk.reismee.nl

Sneak Preview

Hoi,

Zoals jullie van ons gewend zijn, bij deze een 'klein' voorproefje van wat we allemaal gaan zien en doen tijdens deze Franse Roadtrip.

We starten in Boulogne-sur-Mer een historische havenstadje in het Noord-Franse departement Pas-de-Calais, Boulogne is de grootste vissershaven van Frankrijk en telt ruim 43.000 inwoners. De stad is de goede uitvalsbasis om de mooiste plekken aan de Opaalkust te ontdekken.

Boulogne-sur-Mer bestaat uit een historische bovenstad en een nieuwere benedenstad. De kathedraal van Boulogne staat in de ommuurde bovenstad: verreweg het mooiste deel van Boulogne. Als je door de pittoreske straatjes kuiert, waan je je 2000 jaar terug in de tijd. Je kunt over de vestingmuur wandelen voor een mooi uitzicht en het middeleeuwse kasteel, dat vandaag de dag dienst doet als museum bewonderen. Niet te missen in de stad is Notre-Dame de Boulogne. De tachtig meter hoge koepel van de Onze-Lieve-Vrouwe basiliek torent hoog boven het stadje uit. Natuurlijk wandel je even naar binnen om het interieur van de kathedraal te bewonderen, maar nog veel indrukwekkender is de crypte onder de kerk. De crypte dateert uit de Romeinse tijd en werd in 2015 heropend na een grondige restauratie. Het immense, ondergrondse doolhof heeft een oppervlakte van 1400 vierkante meter is daarmee een van de grootste crypten in Frankrijk. Dwaal door de gangen en kamers en bewonder de unieke muurschilderingen die de geschiedenis van het christendom beschrijven.

Dankzij het festival Street Art Parcours zijn de muren in Boulogne de afgelopen jaren opgefleurd met kunstwerken van internationaal befaamde straatkunstenaars. Een wandeling langs deze kleurrijke creaties staat als echt een aanrader. De ene muurschildering is nog mooier dan de ander.

Een van de leukste tips in Boulogne-sur-Mer? Het monument van Napoleon beklimmen! Iets buiten de stad staat Colonne de la Grande Armeé te pronken. Het uit het marmer van Marquise gemaakte monument herinnert aan het kamp van Napoleon Bonaparte. Zijn beeld troont boven op de 53 meter hoge toren. Nadat je de wenteltrap van 263 treden (goede workout) hebt beklommen, wordt je beloond met een panoramisch uitzicht. Aan de ene kant zie je de kathedraal fier boven de stad uit torenen en aan de andere kant kijk je uit over de turquoise kustlijn van de Opaalkust.

Verder is er nog Nausicaá, het grootste aquarium van Europa, een gezellige haven, het strand en om de dag af te sluiten ontelbare visrestaurantjes! Er is zoveel te zien en te doen dat we een keus zullen moeten maken. We kunnen niet alles.

De volgende stop is Étretat, een gemeente in het Franse departement Seine-Maritime, met zijn hoge witte kliffen, drie beroemde bogen in de rotsen en de grot.Het oude centrum heeft Normandische huizen, vakwerkhuizen, een houten markthal met winkeltjes en een promenade langs het strand. De Étretat-tuinen op de klippen, waar Claude Monet regelmatig kwam schilderen zijn kunstwerken op zich.

Saint Malo iseen oude havenstad aan de noordkust van Bretagne. De stad werd in de 6e eeuw gesticht door de Ierse monnik Maclow, waarvan de naam van de stad is afgeleid. De stad heeft door de eeuwen heen veel meegemaakt. Zo ontstond er na de ontdekking van Canada door de inwoner Jacques Cartier in 1534 een bloeiende specerijenhandel en groeide Saint-Malo uit tot de belangrijkste haven van Frankrijk. Tijdens de Tweede Wereldoorlog is de stad voor een groot deel verwoest. Daarna is de stad aan de hand van foto’s en tekeningen weer herbouwd in zijn oorspronkelijke stijl. Ook is de stad eerder een lange tijd de verblijfplaats geweest van piraten. De zeerovers beroofden in opdracht van de koning schepen van landen die oorlog hadden met Frankrijk. Tegenwoordig is Saint-Malo een toeristische kustplaats met gezellige pleinen, pittoreske vakwerkhuizen en mooie bezienswaardigheden.

Buiten de stadswallen van Saint-Malo vind je diverse forten en verdedigingswerken. Het Fort National is er één van en werd in 1906 uitgeroepen tot historisch monument. Het fort ligt op een klein eilandje naast Saint-Malo en werd in de 17e eeuw ontworpen door de befaamde militaire architect Vauban. Het fort diende als bescherming tegen de Engelse aanvallen tijdens de oorlog. Wat zo bijzonder is, is dat het fort bij vloed door water gescheiden wordt van het land, maar je er bij eb naartoe kunt lopen. Tijdens een 35 minuten durende rondleiding kun je alles te weten komen over de geschiedenis van het fort. Wandel door de hoofdzaal en de munitiekelders en krijg een beeld van hoe het er hier aan toeging tijdens een oorlog.

De laatste plaats aan de Atlantische Oceaan die we bezoeken is La Rochelle, de hoofdstad van het departement Charente-Maritime.

La Rochelle heeft een oude binnenstad, een gezellige haven en de Tour de la Lanterne, een van de drie middeleeuwse historische torens in La Rochelle die de haven van Aunis bewaakten. De Lantaarntoren heeft door de geschiedenis heen als vuurtoren en gevangenis gediend. Als we tijd over hebben kunnen we nog een ritje maken naar Ile d'Oléron, het eilandje waar op we in 1991 gekampeerd hebben.

Na La Rochelle verlaten we de Atlantische kust en gaan we het binnenland in. De volgende stop is Oradour sur Glane,een plek die al heel lang op onze to-do list staat.Dit was ooit een dorpje zoals menig ander dorpje op het Franse platteland, tot de zomer van 1944. Hoewel Frankrijk al enige jaren te leiden had onder de gevolgen van de Tweede Wereldoorlog, was het in de nabije omgeving van Oradour-sur-Glane vrijwel altijd rustig gebleven. Slechts sporadisch werd er een Duitse militair gesignaleerd, maar over het algemeen ging het normale leven gewoon door. Tot die ene zaterdag. In de omgeving van Oradour-sur-Glane had het Franse verzet een spoorbrug opgeblazen, waarbij een Duitse officier om het leven was gekomen. Aangenomen wordt dat dit de aanleiding was voor het drama dat op 10 juni 1944 plaatsvond in Oradour-sur-Glane. Om 13:30 zaterdagmiddag arriveerde er een colonne van de SS in het plaatsje. Al snel werd het gehele dorpje omsingeld, om te voorkomen dat men kon ontsnappen. Onder het mom van een routinematige identiteitscontrole werden alle inwoners gedwongen zich naar het marktplein te begeven. Eenmaal aangekomen werden de mannen gescheiden van de vrouwen en kinderen, die in de kerk werden opgesloten. De mannen werden zonder pardon gefussilleerd, de vrouwen en kinderen worden levend verbrand in de kerk. Deze gruwelijke slachtpartij staat tot op de dag van vandaag bekend als een van de grootste oorlogsmidaden in Frankrijk tijdens de Tweede Wereldoorlog. Oradour-sur-Glane was een dorpje dat op 10 juni 1944 door de Duitsers werd uitgemoord. Het bijzondere aan deze locatie is dat het dorpje in haar originele staat is gehouden: grotendeels vernietigd. Desondanks geeft een bezoekje aan deze indrukwekkende locatie een ijzingwekkend beeld van het onmenselijke drama dat zich hier op 10 juni 1944 heeft afgespeeld.

Rocamadour of Roc-Amadour is een stad in Frankrijk, in het Centraal Massief, departement Lot. De stad is een goed bezochte bedevaartsplaats en is gebouwd op een rots midden in de Causse de Gramat. Rocamadour bestaat eigenlijk uit drie lagen: het eigenlijke dorp aan de voet van een heuvel, de kerk en de kapellen iets hogerop en het kasteel bovenaan de heuveltop.

Het mooiste religieuze gebouw hier is ongetwijfeld de Chapelle Notre-Dame, waar het beroemde houten beeld van de Vierge Noire (Zwarte Madonna) door menig pelgrim wordt vereerd. Pelgrims klimmen op hun knieën naar de Chapelle Notre-Dame, maar je kan ook gewoon gebruik maken van de grote bedevaartstrap die uit maar liefst 216 treden bestaat.

Verder is er nog een kasteel, diverse kapelletjes en L'Hospitalet waar je een prachtig uitzicht hebt over de drie lagen van Rocamadour. En mochten de voetjes niet meer mee willen werken, Rocamadour heeft ook een toeristisch treintje. In dit heuvelachtige dorpje is dat zeker erg handig. Zo bespaar je jezelf een lastige beklimming en kan je onderweg volop genieten van de mooie uitzichten.

Na Rocamadour rijden we door naar voor ons wel heel erg bekend terrein; Saint Jean du Gard.

De plek waar we 11 jaar lang op de heerlijke camping Mas de La Cam hebben gestaan. Soms 4 weken, soms half/half in combinatie met de Côte d'Azur en soms een paar dagen, maar vanaf 1994 t/m 2004 zijn we er elk jaar geweest en we gaan dit jaar zeker eventjes langs om er een hapje te eten of om gedag te zeggen.

Saint Jean du Gard heeft een gezellig klein centrum en misschien gaan ook, na zo veel jaar, wel weer een xtje met de stoomtrein mee...

De stoomtrein die dus van St. Jean du Gard naar het eveneens voor ons bekende Anduze gaat.

En vlakbij Anduze ligt dan weer het prachtige Bambouseraie de Prafrance.

Hierna gaan we richting de Franse Alpen, voor ons écht onbekend terrein. We starten in Le Bourg d'Oisans, een gemeente in het Franse departement Isère aan de voet van de Alpe d'Huez. We blijven hier 3 nachten, dus 2 volle dagen.

De 1e dag zal waarschijnlijk een 'rustdag worden, waarbij we de auto kunnen laten staan en naar 2 mooie plekken kunnen wandelen. Om te beginnen de Cascade de la Pisse...

...en vervolgens naar het Lac du Lauvitel

Op dag 2 staat er een roadtrip uit het Frankrijk Puur boek dat we gekocht hebben. "Cols van de Oisans"

Col du Lautaret - Col du Galibier - Col de la Croix Fer - Col du Glandon. Prachtig!

Vanaf hier gaan we naar onze laatste échte stop voor we weer richting huis gaan, Chamonix of Chamonix-Mont-Blanc genoemd, is een Franse gemeente, in het oosten van Frankrijk, aan de voet van de Mont Blanc.

Het is, uiteraard een wintersport gebied, maar in de zomer niet minder mooi. We blijven hier 4 nachten en hebben dus 3 volle dagen om de buurt te verkennen, want er valt genoeg te zien, te beleven en te genieten daar. We hebben er een paar 'bucket-list' dingen uitgepikt. Om te beginnen kun je met een naar Aiguille du Midi op 3842 meter hoogte.

Eenmaal boven heb je een prachtig uitzicht op de Mont Blanc die 4808 meter hoog is, met als hoogtepunt de Skywalk...

We hebben ook nog 2 wandelingen ingepland. Le Lac Blanc...

en Cascade du Dard...

Google even op Chamonix en dan afbeeldingen en je zult meteen zien hoe mooi het hier is!

Na Chamonix, we zijn nu 23 dagen onderweg gaan we weer richting Ridderkerk. We gaan hier waarschijnlijk 3 dagen over doen, met een stop in Vesoul...

...en een stop in Luxemburg

Van daar uit rijden we dan in 1x door terug naar Ridderkerk en zit deze roadtrip er op.

Wat ons betreft ziet het er allemaal prachtig uit. Nog 2,5 week werken en dan kan dit roadtrip avontuur beginnen. Het 1e hotel, in Boulogne sur Mer is inmiddels geboekt, de rest gaan we vanaf nu aan werken. Een update daarover volgt laterrrr.

Liefs van ons xx

Jannie

Dat ziet er geweldig uit zal wel weer een geweldige reis worden.veel plezier.

Tonnie

Wat schitterend .mooi dat is weer genieten

Riek

Vakantie voorpret is al begonnen en nu nog in het echie ……..

Ada

Schitterend mooi het word weer een mooi reis