benny-anja-frankrijk.reismee.nl

Dag 22; Aiguille du Midi

Aiguille du Midi is letterlijk en figuurlijk het hoogtepunt van Chamonix in de Franse Alpen. De kabelbaan brengt je in 20 minuten van 1038 naar 3842 meter hoogte. Vanaf deze hoogte heb je een geweldig uitzicht op de Mont Blanc, de hoogste berg van de Alpen. Maar ook zie je de bergen van Italië en Zwitersland.

De geschiedenis van de kabelbaan gaat al ver terug. Aan het begin van de 20e eeuw was er op de helling van de berg al een baantje omhoog. Deze ging nog niet helemaal naar de top. In 1955 is de kabelbaan tussen Chamonix en de top van Aiguille du Midi geopend. Dit was destijds de hoogste kabelbaan ter wereld! In de jaren 90 werd alles goed gerenoveerd en vandaag de dag gaan er duizenden mensen omhoog om te genieten van het geweldige uitzicht.

Aiguille du Midi. We zijn even voor elf uur bij de kassa, waar we 2 tickets kopen tot aan de top van ruim 3800m hoogte. Je kunt ook met 1 kabelbaan tot de 2300m, maar we gaan (met een overstap) all the way! Er gaan 50 mensen per x naar boven (600 p/uur) en we hebben een vertrektijd van 13.50u. Oftewel, we zijn over 3uur aan de beurt. We hebben cabine nummer 62 en 10 minuten voor vertrek kunnen we ons melden om in te checken. we twijfelen nog even, omdat 3 uur wachten wel erg lang is, maar we doen het toch. We lopen een rondje en brengen de rest van de tijd door op een terras.

Daar rechts boven, bij die mast is dus het einddoel..

We hebben 2 opties. Als we bij de overstap op ruim 2300m hoogte zijn wandelen we daar eerst wat rond en gaan dan door naar de top, of we gaan meteen door en nemen op de terugweg wat meer tijd hier. We kiezen voor het laatste, omdat we anders weer in de rij moeten gaan staan voor de gondel naar boven en nu kunnen we overstappen en meteen door. We krijgen wederom een cabine nummer en een vertrektijd voor de retour, 44/16.50u, we moeten dus 2 uur boven blijven. Alle cabines zitten vol, dus eerder naar beneden kan niet.

Het laatste stuk gaan we bijna recht omhoog, maar dan staan we toch echt op de top. 3800m hoog en het is hier 2*C, maar ohhhh wat is dit mooi! De foto's laten absoluut niet zien wat wij zien. Wat is dit indrukwekkend!

Je kunt ook naar boven klimmen...

Le Mont Blanc

Ja, dat zijn mensen die daar lopen!

We kunnen nog met een klein liftje naar 3842m om daar in een glazen box boven de sneeuw te staan, maar er is én een lange wachttijd én we vinden het wel mooi zo. We drinken koffie in het restaurant om de tijd vol te maken en maken daar kennis met een echtpaar uit Brugge. Zij is van België en hij komt uit Vancouver. Nu zijn wij daar ook geweest dus we kletsen gezellig de tijd vol tot het voor hun tijd is om weer naar beneden te gaan. Wij hebben nog een half uurtje die we dan weer vol kletsen met een Nederlands gezin.Een kwartiertje voor vertrek gaan we naar beneden waar we meteen in het hart van de machinekamer van de kabelbaan kunnen kijken.

Here we go!

Bij de stop op 2300m hoogte wandelen we ook nog even rond.

Daar in die wolk aan de rechterkant, daar komen we dus vandaan...

...en dan staan we weer in Chamonix op de 'begane' grond, wat nog steeds 1038m hoog is. De mast bovenaan in het midden is waar de 1e stop zo ongeveer is.

We lopen in 3 kwartier terug naar het hotel, waar we op het terras eten. De rest van de avond werken we de website bij, bekijken alle foto's en filmpjes nog een x en we zijn het er over eens dat dit toch echt letterlijk en figuurlijk het hoogtepunt van deze vakantie was!!

Ada

Schitterend oo wat mooi

Wouter

Echt super gaaf! Wat een mooie reis wordt het zo! Prachtig allemaal

Tjergina

Wat prachtig en indrukwekkend! Ik zou alleen voor geen goud in zo'n kabelbaan durven.

Jannie

Wat super mooi zeg en wat een hoogte.

Sonja

Waanzinnig mooi.
Maar de kabelbaan in Valkenburg vind ik al eng??

Riek

Wat een geweldig mooie tocht zeg.
Ik krijg het al Spaans benauwd - oh nee - Frans benauwd van jullie kabelbaan tocht, terwijl ik heus wel weet dat ik een super indrukwekkend view mis?

Ineke

Wat een prachtige foto’s. Ik vind jullie al helden dat jullie in die cabines durven stappen?

Willeke

Wat gaaf zeg